Muskusossen,elanden en heel veel mooie natuur - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Muskusossen,elanden en heel veel mooie natuur - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Muskusossen,elanden en heel veel mooie natuur

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

28 Juli 2017 | Noorwegen, Dombås

Vrijdag 28 juli 22:30

De afgelopen twee dagen in Dombas waren heel erg mooi.
Gisteren zijn we naar het snøhetta uitzichtpunt geweest.
dit ligt in het Dovrefjell nationaal park.
We hebben hier een leuke uitleg gekregen over welke dieren er allemaal leven in het park.
De kinderen hebben vanalles mogen voelen en vasthouden, dat vonden ze erg interessant.
Vanuit een grote verrekijker konden we de muskusossen al zien.
Ze stonden erg ver het park in maar we besloten toch om zelf een stukje te gaan wandelen.
Het zijn best gevaarlijke beesten en we moesten ook op een afstand van 200m blijven als we er 1 tegenkwamen.
We liepen over een heuvel en opeens toen we voorbij de heuvel konden kijken zagen we een groot mannetje staan.
We probeerden nog wat dichterbij te komen maar hielden wel de afstand van 200m aan.
Ze kunnen 60km per uur rennen en mannetjes wegen zo een 400 kg dus die wil je liever niet op je af hebben rennen.
De wind stond gunstig voor ons dus hij kon ons niet ruiken.
We hebben wel wat foto's kunnen maken en daarna liepen we weer verder.
Een stuk verder in het park stond een kleine kudde die we via de verrekijker wel gezien hebben maar zelf niet hebben kunnen vinden.
We waren al heel blij dat we er 1 van zo dichtbij hebben kunnen zien.
Eenmaal terug bij de auto hebben we wat gegeten en reden we terug naar ons hutje.
En wat hadden we een geluk vandaag want op de terugweg zagen we drie elanden lopen tussen de bomen. Wat een geluksdag.
Vandaag zijn we naar ringbu geweest waar 1 van de oudste staafkerken van Noorwegen staat.
Een heel mooie kerk met een mooie geschiedenis.
Daarna reden we terug en zijn we naar de Storulfossen gelopen.
Een kleine wandeling langs een mooi pad die je uiteindelijk bij de waterval brengt. We reden nog een stukje verder en besloten bij høvringen nog een wandeling te maken.
De wandeling loopt door het Rondane nationaal park.
Een makkelijke wandeling met weinig stijgingen.
Helaas sloeg het weer om en hebben we de wandeling niet af kunnen maken maar Het is daar boven op de hoogvlaktes wel super mooi!!
Morgen rijden we naar onze volgende hut in Isfjorden.