Gaustatoppen en opeens heel veel luxe - Reisverslag uit Gaustablikk, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Gaustatoppen en opeens heel veel luxe - Reisverslag uit Gaustablikk, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Gaustatoppen en opeens heel veel luxe

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

10 Augustus 2017 | Noorwegen, Gaustablikk

Vanuit Geilo zijn we naar de gaustatoppen gereden.
Eerst wilde we nog een wandeling doen naar een waterval maar we kwamen erachter dat deze 8 km was. Op zich goed te doen maar we moesten ook optijd bij onze volgende hut zijn.
We besloten dus gelijk aan te rijden richting de gaustatoppen.
Onderweg stopte we nog bij een mooie rivier en daarna kwamen we aan bij de receptie. Een aardige man overhandigde ons een map met daarin de sleutel van onze hut. Het was even zoeken maar uiteindelijk hadden we onze hut gevonden.
Ik wist dat de laatste hut wat groter zou zijn maar wat we aantroffen hadden we echt niet verwacht. Het was gewoon een huis van iemand super luxe met twee badkamers meerdere slaapkamers een sauna en een super grote veranda. Heel luxe als je de afgelopen 2,5 week basic hutjes hebt gehad.
Het huis was heel gezellig ingericht en we voelde ons gelijk thuis.
Die dag hebben we gebruikt om even wat was weg te werken want ze hadden ook een wasmachine staan.
De dag erna was het helaas slecht weer het heeft de hele dag geregend. We reden naar het toeristencenter. Daar gaf een mevrouw ons een tip om naar het Hardangervidda nationaal park center te gaan. Een park waar vanalles uitgelegd word over het park en de vele rendieren die er leven. Het park is het grootste bergplateau van Europa en er leeft ook de grootste groep rendieren van Noorwegen. 11000 leven er.
Een erg leuk center heel leerzaam en ook voor de kinderen erg leuk. We weten nu alles over rendieren.
Tegen de middag regende het nog steeds en we besloten maar terug te rijden naar onze hut. De dag erna hebben we de gaustabanen en de krossobanen gedaan.
Bij de gaustabanen word je met een ondergrondse trein naar een hoogte van 1800 m gebracht. Hierna kan je nog een klein tukje te voet verder tot je op een hoogte van 1883m staat. We hadden super mooi weer. En we konden heel ver kijken. Ze zeggen dat je boven op de berg 1/6 deel van Noorwegen moet kunnen zien.
Het was er ondanks de zon wel heel erg koud maar het was zeker de moeite waard. Daarna reden we door naar de krossobanen. Hier bracht een kabelbaan je naar een hoogte van 900 m en vanuit daar kon je heel mooie wandelingen maken.
We liepen een gemarkeerde route en op het hoogste punt stond je aan het begin van het grootste bergplateau van Europa. Een mooi gezicht. We hebben nog goed om ons heen gekeken of we rendieren zagen maar helaas niet gezien. Het pad terug was erg modderig door de vele regen van gisteren maar dat maKte het ook wel weer leuk.
Eenmaal terug bij de kabelbaan hebben we even op het terras in de zon een ijsje gegeten en daarna namen we de kabelbaan weer terug naar beneden.
Dit was onze laatste dag in het prachtige Noorwegen. Morgen rijden we naar Oslo en vanuit daar stappen we op de boot richting kiel.
Stiekem zijn we al plannen aan het maken voor volgend jaar. Want van alle landen die we tot nu toe hebben gezien is Noorwegen wel het meest mooie land.
De natuur, de gastvrije en behulpzame mensen. Noorwegen is super!!
Morgen nog even genieten op de boot en misschien als we vroeg in Oslo aankomen nog even de stad in.