Tunnels,watervallen,bruinvissen en nog veel meer, - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu Tunnels,watervallen,bruinvissen en nog veel meer, - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Sylvia Braafhart-van liere - WaarBenJij.nu

Tunnels,watervallen,bruinvissen en nog veel meer,

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

07 Augustus 2017 | Noorwegen, Geilo

Vanuit Geiranger zijn we via 1 van de mooiste wegen richting Breim gereden, de Rv 55.
Mooie uitzichten en veel watervallen en tunnels.
We hebben bijna de hele dag rondgereden en kwamen tegen 17:00 aan in ons nieuwe hutje.
Een klein hutje maar toch van alle gemakken voorzien.
En de eigenaresse was erg vriendelijk en ook voor de kinderen heel lief. Ze kregen al gelijk een snoepje en een ijsje.
We liepen wat rond over de camping keken nog even bij het kerkje en gingen optijd ons bed in. Hier hadden we alleen een tussenovernachting zodat de afstand richting Brekke niet te groot was. De volgende dag reden we vroeg aan. We hadden besloten om eerst naar de stad Bergen te gaan. Een grote stad waar je nog van die leuke gekleurde oude huisjes langs de haven ziet staan.
Het was best een lange rit maar onderweg is altijd wel iets te zien.
Eenmaal in bergen aangekomen was het even zoeken naar een parkeerplaats omdat we een dakkoffer hadden konden we niet in elke parkeergarage parkeren.
Na een tijdje zoeken vonden we een parkeergarage die hoog genoeg was. We liepen langs de haven er lag ook een groot cruiseschip vandaag. We zijn wat leuke kleine souvenirs winkeltjes binnen gelopen en sidney heeft daar nog een mooi vikingsschip gekocht.
We hadden daar ook een christmas shop gevonden. Ergens op zolder verkopen ze het hele jaar door kerstspullen. Best grappig in de zomer.
We trakteerden de kinderen nog op een ijsje ( echt super grote bolletjes ) en daarna liepen we terug naar de auto.
We moesten nog zo een 2 uur rijden naar ons volgende hutje.
Ik had een leuk binnendoor weggetje gevonden. Er reed bijna niemand en de natuur was er weer prachtig.
Op een gegeven moment kwamen we bij een pontje terecht daar moesten we even een half uurtje wachten tot de pont ons naar de overkant bracht. Maar de zon scheen en aan de overkant van de weg waren twee mannetjes schapen aan het vechten. Wat kunnen die hard op elkaar botsen zeg! Dus genoeg te zien en het duurde niet lang of het pontje kwam al onze kant op gevaren.
Eenmaal aan de overkant was het nog maar een klein stukje.
De volgende camping had een geweldig mooi uitizcht over het Sognefjord. Helaas regende het alle twee de dagen dat we daar waren. Wel hadden we het geluk om op alle twee de dagen bruinvissen te zien. Aan het einde van de dag komen de bruinvissen markreel eten en die zwemmen er genoeg in de fjorden. De tweede dag op deze camping dus ook regen maar we besloten om een stukje om de fjorden heen te rijden en daar was het weer een stuk beter.
We parkeerde de auto bij een boer. De vrouw kwam ons vertellen wat er te zien was heel aardige mensen. Ze hadden verschillende dingen uit hout gesneden waaronder een aantal dieren en de kerk die we beneden in het dal al hadden zien staan had hij ook helemaal nagemaakt. Erg mooi en knap gedaan. Je kon er zelfs in en er lag een boek waar je, je naam in kon schrijven dat hadden wij ook gedaan.
De vrouw vertelde ons dat er blauw gemarkeerd pad liep richting de waterval.
Deze besloten we te gaan lopen. Een heel avontuurlijk pad met heel veel moerasgebieden,een touwbrug en snel stromende beekjes waar we zelf met stenen ons pad hebben moeten maken om eroverheen te kunnen komen. Aan het eind hadden we ook allemaal natte schoenen en sokken. Maar het was zeker de moeite waard.
Wij hebben tijdens de wandeling geen regen gehad en zelfs de zon gezien. Toen we terugkwamen op de camping regende het nog steeds. De volgende dag hebben we verse broodjes gehaald en zijn we naar onze volgende bestemming gereden. Het plaatsje Geilo.
We wilden nog heel graag het Stegastein uitzichtpunt Zien en de langste tunnel ter wereld rijden 24,5 km.
We hebben dus een stuk omgereden maar dat is in Noorwegen nooit erg
Ik denk dat we deze dag wel zo een 50 tunnels hebben gereden de ene verlicht de andere niet verlicht. De ene van 500m en de andere van 11 km. Aan het einde van de dag konden we geen tunnels meer zien hahahah. Ook watervallen waren er volop te zien op deze route en een hoop schapen waar je opeens voor op de rem moet omdat ze midden op de weg blijven liggen.
Een mooie route dus van Brekke richting Geilo.
We verblijven 1 nachtje in Geilo. Morgen willen we nog een mooie wandeling naar een grote waterval maken voordat we naar de gaustatoppen rijden.